Polishunden Arro

Följ Polishunden Arros liv o leverne tillsammans med dennes något förvirrade och impulsive Husse. Efter att ha haft en polishund som ordnat allt själv så har Arros Husse nu fått en arvtagare med något mindre snutsinnen, men desto mer egna initiativ. Och då både på gott och ont...

LURAD AV ÖGAT...

Kategori: Allmänt

Då var det andra nattpasset avklarat efter den så trevliga veckosemestern. Första passet var intensivt och med ett antal gripna och kontrollerade filurer. Båttjuv till finkan, inbrottstjuv till cellen bredvid båttjuven och misstänkt våldtäktsman friad på plats efter att ett kärleksmissförstånd reddes ut på plats.... Husse alltså mycket laddad inför pass nummer två, men fortfarande besviken och konfunderad på varför polisfordonet uppförde sig så illa i samband med rallykörning...
 
Anlände till polisgaraget och gick och småblängde på mitt så kära moderskepp. Kom att tänka på att för typ 20 år sen, när Husse gick polisskolan, så var det ju ett jävla tjafs från instruktörerna om att man skall göra "åtgärder före körning". Typ kolla olja, lysen däck och annat blaj innan man fick åka ut och jaga tjuvar... Så fort skolböckerna lagts i arkivet över utläst material och Husse sprintat ut från högskolan så var ju detta lika bortglömt som minnena från det att man gick i blöja... 
 
Bestämde mig ändå för att ta ett varv runt min gamla kompis istället för att direkt kasta mig ut för att rädda världen. Upptäckte väl rätt snabbt att ett antal av däcken, typ 3, verkade sakna en ansenlig mängd luft. Det fjärde rådde det inga tvivel om att det var lufttomt eftersom det såg ut som ett lågprofildäck trots att det i vanliga fall mest liknar ett lastbilsdäck...
 
Det skulle ju kunna förklara varför bilen hela tiden vobblade igår och då även känslan av att vara sjösjuk under utryckning... En snabb koll med luftmätaren visade att det inte var så himla tokigt - det saknades bara 2.5 kg luft... av dom tre som det skall vara.... Tog evigheter att fylla på men sen jävlar var moderskeppet tillbaka i gammal god form... Ska nog skärpa mig lite och i alla fall kolla utrustningen var 10 år...
 
Detta nattpass var dock som hämtat ur en sagobok. En bok utan ondska där alla var pårökta av någon kramgo drog - där alla var vänner och inget hemskt kunde hända.... Höll på att somna vid ratten redan vid 12 slaget på natten och då var det ändå en ansenlig del av natten kvar.... 
 
När allt bara är glass och ballonger så blir ju ögat lätt lite tröttare än vanligt och så även nu... När Husses öga blir lite lite trött så börjar ögat även spela honom små små spratt. Björkstubbar blev till små små hundar, en orange gammal lastbil med skopa formades till att bli en gigantisk man iklädd orange tröja och långt blont hår. Blev först skiträdd när jag såg jätten i mörkret och vågade knappt stanna och än mindre titta mot honom. När jag passerade förbi och småkikade lite så klarnade det lite mer och det var då jag upptäckte att jätten var en kran och skopa....
 
Rekordet slogs dock när Husse från håll observerar ett mindra djur en bit fram på vägen. Tar för givet att det är en katt eller räv, men ju närmare jag kommer desto mer övertygad blir öga och hjärna om att det är en dvärgelefant som springer längs med kanten... När jag passerar förbi så tycker jag mig även se att det typ 40 cm höga djuret har en snabel.... Är fortfarande inte helt övertygad om att jag sett fel men i vilket fall som helst så var passet nu slut och Husse kunde åka hem och sova...
 
Är inte helt övertygad om att jag är ett tillförvitligt vittne i tingsrätten längre. Dels på grund av dessa synföreställningar men även på grund av extremt livlig fantasi... I vilket fall som helst så vart det noll fångade tjuvar, inga påkörda djungeldjur eller andra ingripanden som påkallade Husses yrkesskicklighet att träda i tjänst... 
 
Nu är vi lediga ett par dagar så då passar vi på att vila och träna lite...
 
Må gott!

Kommentarer

  • Monica & Tosca säger:

    Kanske kollat många tecknade filmer på semester.

    Svar: Bara livlig fantasi Monica! :)
    Polishunden Arro

    2012-08-23 | 09:47:57
  • Sanna säger:

    Om det är någon tröst, så har jag tvärnitat för Gena (krokodilen) på E6an och även gjort en kraftiv väjande manöver för samma figur vid ett annat tillfälle, när jag har kört hem efter nattpass. :0)

    Svar: Men så jobbar vi ju inom samma gebit Sanna... Frågan är hur man skall tolka det bara... Blir dock fundersam över huruvida det är fantasi eller verklighet eftersom jag sett en mini-elefant och du sett en krokodil. Kan det va så att det är ett resande cirkusresultat som förestås av småfolket???
    Polishunden Arro

    2012-08-23 | 12:49:20
    Bloggadress: http://vackraweimaraner.blogspot.com
  • Rosita säger:

    Hahahahahaha, du är för go' du! :D

    Svar: :)
    Polishunden Arro

    2012-08-23 | 20:04:51
  • Sussie F säger:

    Hmm..ingen som spetsat din dryck med någon intressant svamp eller liknande? Eller ett besök hos optikern kanske är på sin plats? =oP

    Svar: Okänt om mattis bjöd på olaglig dricka innan jag åkte till jobbet, men i vilket fall som helst så fick det effekt...
    Polishunden Arro

    2012-08-23 | 21:28:33

Kommentera inlägget här: